22 Temmuz 2010 Perşembe

Yüksek Öğretim Meselemiz

YÖK Genel Kurulu'nun 21 Temmuz 2009 günü aldığı kararla meslek lisesi mezunlarının kendi alanlarındaki meslek yüksek okullarına devam etmelerinin zorlanmasından vazgeçiliyor.
Böylece, Türkiye'nin insan kaynağı geliştirme modeli de değiştirilmiş oluyor. Yakın bir gelecekte meslek liselerinde müfredat değişikliği talepleri gündeme getirilmesini bekleyebiliriz.

2009 yılında imtihana giren 1.200.000 kişiden 600.000'i bir programa kabul edilecekmiş.
Demek ki açık 600,000. Lisan hazırlık yılı dahil birikimli olarak 3.000.000 öğrenciyi barındıracak yeni üniversite kurulması gerekiyor.

Mevcut 100.000 öğretim üyesi ile yılda 600.000 öğrenci alınabiliyorsa 4 yıl içinde 100.000 öğretim üyesi yetiştirmek üzere mevcut dershanelerde ders veren öğretmenler 2010 Sonbahar döneminde mevcut üniversitelerde doktora programına kabul edilir.

Dershane sahiplerine şu öneri yapılır: Bir araya gelin ve 10.000 öğrenci kapasiteli, her yıl 2.000 öğrenci alacak 300 üniversite kurmak üzere size yeterli kampüs arazisini veriyoruz. Tüm bölgelere dağılmış olarak. 2 yıl içinde kampüs inşaatlarını bitirecek şekilde Dünya Bankası kaynaklı finansmanı sağlıyoruz.

2 yıl sonra, 2012 Sonbahar döneminde, ilk öğrencileri almaya başlıyorlar. Diğer bir deyişle, 2 yıl sonra her yıl 1.200.000 kişinin üniversiteye yeni kayıt yaptırması gerçekleşiyor.

PhD programına kabul edilmiş dershane öğretmenleri üniversite 1. sınıf derslerine girmeye başlıyorlar. 2013 Sonbahar dönemine 100.000 yeni PhD mezunu hazır oluyor ve hepsi Dr. dereceli öğretim üyeleri yeni üniversitelerde kadrolu çalışıyor.

Eğitim ücretleri şu modele göre anaokulundan üniversiteye kadar şöyle belirleniyor:
Masraf Yüklenimi % Veli Kamu
Anaokulu: 5 95
İlköğretim 1: 10 90
İlköğretim 2: 15 85
İlköğretim 3: 20 80
İlköğretim 4: 25 75
İlköğretim 5: 30 70
İlköğretim 6: 35 65
İlköğretim 7: 40 60
İlköğretim 8: 45 55
Lise Hazırlık: 50 50
Lise 1: 55 45
Lise 2: 60 40
Lise 3: 65 35
Lise 4: 70 30
Üniversite Hazırlık: 75 25
Üniversite 1: 80 20
Üniversite 2: 85 15
Üniversite 3: 90 10
Üniversite 4: 95 5

Okula, sınıfa ve dala göre masraf miktarları Milli Eğitim Bakanlığı, Üniversitelerarası Kurul ve veli temsilcilerinden oluşan bir heyet tarafından şekillendirilip önce TBMM alt komisyonu, sonra da genel kurul onayına sunuluyor.

Üniversiteye girişte sıralama gerekeceği için tek imtihana ihtiyaç var. Şöyle bir yöntem de uygulanabilir. Tercihlerde en üstte yer alan okulların ücretleri primli belirlenebilir. Ortalamanın altındakilerin ücretleri de düşük belirlenebilir. Kooperatiflerde konutların dağıtımı sırasnda yapılan ek ödeme veya geri alınan para gibi...

İhtiyacı olan her öğrenciye Kredi ve Yurtlar Kurumu aracılığıyla "sıfır faizle" kredi veriliyor.
Krediler mezuniyet sonrası girilen iş sırasında maaştan %5 kesinti ile geri ödeniyor.
Mezuniyet sırasındaki not sıralamasına göre değişen oranlarda krediden vazgeçilmesi mümkün olabilir.

Bu modelle 2 yılda yüksek öğrenim meselesini çözüyoruz...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder